14 juni 2019

De recensie van Chris

In de mooie oude keuken in Villa Masini Luccetti staat een lelijk modern bordje. De boodschap ervan is wel mooi, want het geeft Elena Benvenuti een 8,8 namens haar bezoekers via Booking.com. Belangrijk, want we willen natuurlijk allemaal precies weten waar we terecht komen als we gaan reizen. Is het er wel goed toeven? Zijn de mensen aardig? Is het ontbijt wel goed? Hoe ver is het naar het strand? Niets, maar dan ook niets mag nog aan het toeval overgelaten worden.

Hoe anders moet dat geweest zijn bij die andere Italianen, van een poosje geleden. Christoffel Columbus en Amerigo Vespucci bijvoorbeeld. De toren van Pisa stond nog recht, Pinocchio was alleen nog maar een stukje pijnboom en de Italianen hadden nog geen idee van het feit dat ze met zijn allen in een laars woonden. Hoe hadden ze het kunnen weten?  Er was immers nog geen vliegtuig of drone die plaatjes van bovenaf konden maken? Stel je voor, dat zij eerst even op Booking.com hadden kunnen kijken. Wat had daar dan gestaan over hun aanstaande reis?

‘De weg erheen is wel erg ingewikkeld. Ik ben al mijn manschappen verloren.’
(5,3)
‘Het landschap is prachtig, maar de gastheer bleek niet heel vriendelijk. Hij wou ons onthoofden’.
(2,1)
‘Die Indianen weten nog eens hoe ze iemand moeten ontvangen! We gaven kralen en kregen goud terug! Het bed sliep ook prima.’
(10)

Christoffel Columbus zou wel absoluut trots zijn op Elena, als hij kon zien wat zij voor elkaar krijgt. Alle nationaliteiten krijgen een warm welkom, de ontdekkingsreiziger vindt rust op Elena’s berg. En dat blijkt uit de recensies op Booking.

Italiaanse Giulo noemt het een ‘villa di incredibile bellezza’.
Duitste Jenö zegt: ‘Eine historische Villa mit echtem Charme in einem herrlichen Gartengrundstück und einer freundlichen Gastgeberin.’
En de Russische Juliasemina omschrijft Villa Masini Luccetti als: ‘Фантастическое место в горах. Очень уютный отель.’

Christoffel Columbus is misschien wel in de villa geweest. Weten wij veel, het huis bestond al in zijn tijd. En als er dan Booking.com had bestaan had hij geschreven ‘Wat een fantastische ontdekking. Nota bene in mijn eigen land.’ (10) Ik weet het zeker.